måndag, december 11, 2006

Bli inte sjuk under en helg!


I fredags insjuknade Gings far i svåra magplågor. Efter tolv timmar på sjukhus skickades han hem. Natten till söndag hade han så ont att hans fru skjutsade tillbaka honom. Han röntgades, han har gallsten. Men det är helg, en lång helg, ingen läkare arbetar. Imorgon kommer dom. Då får han remiss till operation.

Sen kommer kruxet: Sjukhuset ordnar inte ett sjukhus som kan operera. De måste de fixa själva. Så nu pågår febril verksamhet bland familjen för att dra i kontakt-trådar för att se om någon kan fixa in honom någonstans. Gings far har ingen försäkring utan förlitar sig på allmänvården, en allmänvård som går på knäna. Alltför många sjuka, alltför få vårdplatser och inte tillräckligt med läkare. Känns det igen? Jag hoppas de kan lösa det snabbt, det är synd om goa’ jazz-gubben!

Här hemma blev helgen naturligtvis lite upp och ned. Ging vandrade som en osalig ande med telefonen tryckt mot örat. Någonstans mellan sjukhus-samtalen ringde han ett kryp-dödar-företag. Så vid lunchtid kom tre killar med tunnor och dunkar. Ett gift som ska ta död på mygg, myror och insekterna som kalasar på vårt träd blandades samman och vi fick utegångsförbud i ett par timmar. Efter en stund var vi omringade av stora giftmoln. Kikade ut och fick till min fasa se alla tre killarna gå runt och spruta utan ens ett munskydd! Arbetarskyddsstyrelsen, var är ni?

1 kommentar:

  1. Från: härensjö den 06/12/11 11:21
    Hehehe....de var och sprejade i grannens trädgård förra månaden och de varnade dem för att gå ut. Som hos dig gick killarna där och sprutade utan några skydd.

    Från: Laila den 06/12/11 18:29
    Hejsan
    Ja man blir rädd när man ser dem jobbar så...
    Tycker ju att det känns vidrigt de gångerna jag tar fram burken för att spraya mot kackelackor o annat otyg..det känns som om det är krut i det man använder och jag är inte glad att använda det mer än jag behöver...
    Men varför är Thailändarna så glada att ta till "stora" dundermedlet på en gång?

    Hoppas allt löser sig för Gings far,snabbt.
    Kram från Laila

    Från: Malee den 06/12/12 03:49
    Jag tror de använder "dunder" för att det behövs! Jag har provat med "snälla" medlel och det hjälper inte alls.. men förstår inte att de som jobbar med det inte inser HUR farligt det är.

    Tack för välgångshälsingen till svärfar Laila!


    Från: Carina ( länk ) den 06/12/12 08:15
    Ajajaj, gallsten är ju grymt!!
    Har själv inte haft det men min förra pojkvän fick det och av det jag såg på honom så var det grymt, han klättrade på väggarnapå akuten innan vi kom in1!
    Kramis

    Från: MaleeJ den 06/12/12 13:36
    Jag vidarebefordrar kramen till svärfar, tror han behöver den!

    Från: Per ( länk ) den 06/12/12 15:29
    God bättring önskas, hoppas det löser sig för honom snarast.

    Det är en poäng som ständigt glöms bort, i ett tidevarv när thailändsk sjukvård hyllas överallt. Jag menar då den privata, med hälsoresor odyl. Jag är också en av dem som bränt mig hemma flera gånger på usel service i sjukvården och därför prisat den thailändska privata. Men det är inte alla som har råd..
    Frugans farsa är diabetiker, det blir inga färsäkringar till honom.Helt omöjligt att få. Vi betalar kontant varje gång något händer.
    Som du säger är ju köerna på statliga sjukhus ofta långa.
    Håller tummarna..

    Från: Malee den 06/12/12 17:43
    Tack! Ja idag kom inga besked. Men det finns en ljusning hos en kontakt - jag håller tummarna. Annars får vi väl skramla... i så fall är det så. Han kan ju inte ligga där o vrida sig i plågor!

    Från: Åsa den 06/12/12 20:30
    Känner med din svärfar, då jag vet hur det känns. Plågan är outhärdlig och man blir till en liten lallande tok som kvider efter morfin. Jag håller alla tummar jag har för honom.

    Från: Malee den 06/12/13 03:54
    Åsa, det är tack vare dig jag vet va synd det är om honom!

    SvaraRadera