onsdag, december 06, 2006

Anka men inget misstag


Tidigare har jag mest gillat anka för att den är bra i korsord. Den blir ett misstag när den trycks, du kan spränga den och ankan tål vatten väldigt bra. Sen finns det ovanligt skojiga ankor, som Kalle och Arne.

Men nu har jag börjat äta den också. Det är Ging som fått in mig i ankracet. Anka i röd eller eldig sås, bakad i lerkärl eller grillad. Här väljer Ging mellan olika varianter av soppor som ska komplettera ankrätten på ett av våra favorit-ank-hak i Phuket stad. Det är också en bra sak med anka - de speciella ankrestaurangerna är små och billiga.

Dagens anka intogs i väntan på att svenska konsulatet skulle skriva ut ett intyg på att jag och Ging är gifta. Det är hög tid att registrera vårt äktenskap i Thailand. Mitt visum går ut efter jul och då måste jag vara rätt registrerad i landet för att få nästa visum utan problem. Som vanligt krävs det några papper - och kopior på dessa papper. Konsulatet fixade vårt intyg snabbt och enkelt, de har väldigt bra service här på Phuket. Sen ska det översättas till thailändska av juristbyrå, skickas till Bangkok för att där verifieras på vår ambassad innan det kommer tillbaka hit och kan uppvisas på Phukets kommunalkontor. Damen som sade att det var lätt som en plätt vet nog inte vad uttrycket betyder!

Det är en liten kris i mitt paradis - min hängmatta har gått sönder!
I östra delarna av landet har dom en liten större kris - stormen Durian har orsakat våldsamt regn på Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao. Till och från Koh Samui går det båtar, men till och från Koh Phangan och Koh Tao är de inställda. Stormen tros vara över redan i morgon eller fredag.

Durian är frukten som luktar så illa - varför kallas en storm det? Stinker blåsten?!

1 kommentar:

  1. Från: Per ( länk ) den 06/12/06 16:27
    Ä inte namnet det sedvanliga med bokstavsordning, denna gång var det kanske dags för en frukt också..

    Klingar illa dock tycker jag, ser den där spikklubban framför mig slå sönder människors liv..å andra sidan. Finns det bra namn på en storm? Kanske hade räckt med Typhon D!?


    Från: Malee den 06/12/06 16:55
    Det finns säkerligen ett logiskt svar. Och du har helt rätt: Trevliga namn på stormar är ju en motsättning i sig själv.

    Från: Per den 06/12/07 02:52
    Brödfrukt är en annan frukt, men både den och jackfruiten liknar durian..

    Från: Carina ( länk ) den 06/12/06 21:24
    Är det den frukten som kallas brödfrukt också? Stooora gröna noppiga frukter, stora som meloner?

    SvaraRadera