måndag, december 26, 2011

Livet förändras och vi med det!

Maj 2013, om ett och ett halvt år, flyttar Ging & Malee till Sverige!
  • Malee Garden finns kvar som hotell nästa säsong, vi stänger hotellverksamheten 30 april 2013.
  • Bloggen "Ging & Malee i Thailand" kommer att läggas i malpåse när vi reser hem. Även annan Thailands-nätaktivitet kommer att klinga av.
Jag hör att du undrar varför, nu när resten av världen börjar bosätta sig här vintertid. Jag flyttade till Thailand 1999. Sedan dess har jag skrivit en bok om landet. Öppnat och stängt en restaurang i rekordfart. Byggt ett par hus. Träffat kärleken och gift mig. Öppnat hotellet Malee Garden och haft trevliga gäster i flera år. Haft underbart roligt och har fortfarande lika kul, men det är dags för miljöombyte. Ging är mycket positiv till flytten, hans dröm är att uppleva svensk vinter. Jag ser fram emot att uppleva Sverige genom en thailändares ögon.
 


Vi skriver dock inte våra planer i cement, vi skriver i sand... Det blir vad det blir. Kanske blir vi bara borta en kort stund, kanske inte. Ingen vet, allra minst Ging & Malee. GOTT NYTT ÅR!


30 kommentarer:

  1. Oj vilken överraskning! Spännande med förändringar, men jag trodde att du va en "nästan riktig" Thaländska..Ni är så välkomna till Sverige!

    Anki

    SvaraRadera
  2. Vilken chock!!! Fast jag förstår dina skäl. Tror det blir toppen för er bägge med detta nya steg i livet. Man ångrar inte det man gjort, bara det man inte gjort!

    SvaraRadera
  3. Tror nog en hel del blir förvånade... Men det känns rätt för oss nu. Om det visar sig va fel går det massor emd flygplan dagarna i ända kors och tvärs över världen :)

    SvaraRadera
  4. Förvånad och glad och ledsen. Glad för ni går in i ny fas och verkar nöjda med det. ledsen för jag följt bloggen så många år och kommer sakna er mycket. Även om ni flyttar till Sverige kan ni väl blogga?

    SvaraRadera
  5. Va gulligt Linde! Men det känns som "Ging och Malee i Thailand" inte hör hemma i Sverige. Men osvuret är bäst och jag gillar ju att skriva...

    SvaraRadera
  6. Gästbloggare på min blogg tack! Thaipolitiken måste du rätta till åt mig för någon normal sådan lär det ju knappast bli/Miss u already - Gott Nytt År 2012

    SvaraRadera
  7. Susanna, en av de saker jag ser fram emot är att slippa denna j-vla röra av ohederliga politiker av månghanda kulörer som lovar runt och håller tunt. Som aldrig erkänner fel utan alltid skyller allt på andra. Och som enda punkt på sin egen (gömda) lista har sig själv och de sina... och som - alla - går i den fördömda militärens ledband. Trött på dom? Jo tack, rejält!

    Kram och gott nytt år!

    SvaraRadera
  8. De finns värre saker i livet - än att gå vidare!

    DD

    SvaraRadera
  9. Fick rejäl snurp "VI FLYTTAR TILL SVERIGE" och det dröjde ett tag innan jag vågade öppna länken.
    Puuuh!! Hööör du den långa utandningen? Skönt värre att det är klimatombyte - på alla plan -, som styr flytten och inte sån´t man "bara bör tänka" i det varma landet"!!!!
    Nedräkningen har börjat, nu kommer jag snart!

    SvaraRadera
  10. Hoppas ni får det bra i ert nys liv! Men jag gissar att Ging blir lite avskräckt av den svenska vintern när han väl får uppleva den:) Men som sagt var det går plan tillbaka om det skulle vara så.

    Erik

    SvaraRadera
  11. Följt politiken/nyheterna i Thailand via din blogg - den enda jag litat på, snabb, träffsäker, informativ, direkt. Jaja....vem ska man nu lita på?

    SvaraRadera
  12. Du byter till cirkus Juholt menar du? Kram

    SvaraRadera
  13. Åsa, tack! Ser fram emot bastu/badkväll hos er!

    DD, du har så rätt!

    Doris, hahaha - trodde du vi skulle överge våra gäster och rymma innan vi haft kulinarisk festvecka?! Näähä du, det ser jag fram emot!

    Erik, vet du vad... jag tror Ging kommer le runt första vintern. Han är född i fel land och älskar vinter, till skillnad mot mig. Så jag gissar att jag tröttnar först. Men vi har ingen aning, det blir spännande att se. Vi kanske åker tillbaka efter en månad, haha...

    Uk, gulle’ dig :) Vi får se om jag kan låta bli att lägga min näsa i blöt i den thailändska politiken. Just nu känns det som jag inte vill veta om en enda skandal till, men man vet ju aldrig. Jag kanske kommer sitta och skriva till fingrarna blöder iaf...

    Susanna, cirkus som cirkus :) Är medveten om att politikermoralen verkar tappats bort medans jag varit borta. Men är det verkligen lika illa? Dom skjuter iaf inte på varandra... Kram!

    SvaraRadera
  14. Malee.. Ni har kommit till en punkt då man kanske måste bestämma sig,, Lycka till med ert beslut och det ska bli lika intressant att få läsa om "Nya Sverige från en med ny gamla glasögon".

    SvaraRadera
  15. Var sak har sin tid och jag förstår känslan precis. Gillar uttrycket "skrivet i sand" och skriver under på det :) Världen förändras, tiden likaså och vi med den. Ni är välkomna att hälsa på i den småländska lantidyllen när ni så önskar så får Ging ännu mer strängar på sin svenska lyra. Gott slut och gott nytt! Hoppas vi ses framöver!!! Stor kram Märy

    SvaraRadera
  16. Kör ni med tema "Chock" nu eller... ;-) Tur man fick lite förhandsinfo vid premiärspelningen förra veckan. Tror att även denna långsiktiga plan kommer att falla väl ut precis som dina tidigare har visat sig göra. Go for it, chock dee och kram!

    SvaraRadera
  17. Katarina, njaaaääää så bestämd är vi inte. Det råkar varatid att vara i Serige, om det sen blir så senare vet man inte. Det är lite Orsa kompani" över oss: vi lovar inget bestämt :D Tror inte jag kommer blogga fr Sverige, men det är långt dit...

    Märy, då, om någon, förstår precis! Hoppas du har det bra i smålandsskogen!, kram!

    Hannele, nu var du rolig. Det hade jag inte ens tänkt på. Chock Dee, Chock daa och chock tralala! Jag ska till Yoonique på fredag för underhållande "Chock", vi kanske ses? Kram :D

    SvaraRadera
  18. Tack för all info under åren angående den thailändska politiken och annat. Tråkigt att ni skall flytta till Sverige nu när vi äntligten skall flytta till Thailand. Men sådant är livet, hoppas ni kommer att trivas i kylan... :-)

    SvaraRadera
  19. Lotta, du kan ju ta över då! Det är ju bra om det åker folk åt båda håll, så det inte blir för trångt :D

    SvaraRadera
  20. Det var som tusan! Men jag vet nog hur du känner, för mig var det när vi skulle ha Junior, men helt plötsligt bara kändes det som att det var dags?

    Om vem som tröttnar på Sverige först: Jag gissar på att det blir farangen, så var det hos oss ;)

    Om bloggandet: Kul om du fortsätter, jag kan ibland ångra att jag inte gjorde det. Kulturkrockar är oftast alltid roliga...

    Välkomna hem i alla fall, när det blir dags! :)

    SvaraRadera
  21. Långrygg, man "vet" när det är dags att göra nåt - även utan juniorer på väg :)

    Är rätt säker på att jag tröttnar först :D

    Varför kan du inte blogga ibland om du vill? Bloggen ligger väl kvar? Om jag fortsätter eller inte får framtiden utvisa. Jag är som Orsa kompani "lovar inget bestämt!"...

    SvaraRadera
  22. Det blir en rejäl omställning för Ging och jag önskar er båda lycka till.
    Tillbaka till Bollnäs-området?

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  23. Detsamma DD!

    Uffe, tja... var inte alltför säker. Kan vara så att han trivs bättre än jag. Den som lever får se :)

    Till dom som tror att JAG bestämt att vi ska åka till Sverige: detta är ett gemensamt beslut och något vi båda vill.

    SvaraRadera
  24. Jag kommer att sakna din blogg när den försvinner. Men nästan ett och ett halvt års njutning finns ju kvar och det är jag glad för :)

    SvaraRadera
  25. God fortsättning och lycka till med ert framtida val att flytta till Sverige. Det är härligt att höra att ni gör det ni känner för och skulle det inte fungera finns det ju alltid en väg tillbaka. Så resonerar vi i samband med vår flytt till Thailand. Livet är inte oändligt utan man ska göra det man känner för och har möjlighet till så länge man lever. Det finns ett bra uttryck "man ska fylla åren med liv och inte livet med år".

    SvaraRadera
  26. Suss, det kommer nog andra ska du se :)

    Annika, det var bra gyllene ord. Vi följer Orsa kompanis berömda ord "vi lovar inget bestämt" :D

    SvaraRadera
  27. Oj det låter så vemodigt men så är det väl alltid med förändringar. Jag hade nästan planerat att hälsa på dig i Phuket.

    Jag önskar dig lycka till med allt, du har säkert nya projekt på G.

    Men känner du för att skriva en bok till får du komma hit, vi kan vandra in i Burmas djungel och skriva om nya spännande saker

    Varma hälsningar
    Thaikalle

    SvaraRadera
  28. Hej Kalle. Grattis till giftermålet, det var ett rejält kalas!

    Det är inte det minst vemodigt, bara kul med förändringar. Tycker du kan skriva om djungeläventyr själv, det klarar du finfint! :D

    SvaraRadera