lördag, oktober 29, 2011

Bangkok 29 oktober 2011

Idag klarade skyddsvallarna provet i Bangkok, det höga vattenståndet tog sig inte genom. Nu ber regeringen om tålamod, det är tre dagar till med höga vattenstånd och stora vattenmassor på väg. Centrala Bangkok, som har högst nyhetsvärde, klarar sig alltså riktigt bra än så länge.

Därmed börjar folk ifrågasätta resevarningarna till Bangkok. Folk applåderar och skrattar åt Richard Barrows bilder på torra gator inne i centrala Bangkok. Missförstå mig rätt, han har naturligtvis rätt. Bland annat har det stått några idioter till nyhetsrapporterare och filmat i en liten pöl vid Grand Palace när resten var torrt. Jag gillar Rickard Barrows skarpt och förstår vad han vill uppnå.


Grejen är att den stora bilden fortfarande inte handlar om säkerheten för dom som lugnt partajar vidare på Khao San Road. Det handlar inte om ifall turisten kan shoppa loss på torra gator i Silom. Det handlar om de hundratusentals vattenkatastrof-drabbade landet måste ta hand om. Tusentals människor slussas dagligen till torrare mark. Dom måste utfordras, dom måste få vatten. Vattenbristen är redan mycket stor långt utanför Bangkok och de drabbade distriken norröver.

Regeringen har länge bett folk resa från Bangkok om dom kan. Dom ber inte om det för att dom äger aktier i bussbolag. Dom ber om det då det är mycket svårt att få fram mat och vatten. Folk verkat ha väldigt svårt att fatta att det inte handlar om dom själva, det egna jaget. Det handlar om dom andra. Dom som inget har

Just nu bor 10 749 Bankokianer i temporära evakueringscenter i 22 olika distrikt.
Det är alltså de som inte frivilligt gett sig av eller har någon annanstans att bo. Rena vattenflyktingar. Bara de som drabbats i Bangkok. Talad Market-området har nyss översvämmats och risken är överhängande att dom måste evakuera 60 000 personer enligt TAN News Network. Flera andra områden varnas.

Bilden från ThaiTravelnews.

10 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet. Tack Malee!

    SvaraRadera
  2. Önskar att jag kunde omkanalisera min rädsla till ilska!! Skrika, sparka, skriva, slå...
    Det är ofattbart att fokus KAN gå fr drabbade till turismen..

    Har du/ni läst Moas blogg?? Den tjejen FATTAR vad det handlar om och gör sin insats på plats!

    SvaraRadera
  3. Tänk att inte ens få tag i dricksvatten mitt i alla dessa enorma vattenmassor - DET är problem det - inte om man kan resa till Bangkok eller ej! Tack för bra rapportering - igen - jag tror att jag håller mig till bara din blogg nu - det är så mycket konstig annan rapportering från folk som inte vet så värst mycket tycks det.......

    SvaraRadera
  4. Tack!

    Dorwaldin Dapperin

    SvaraRadera
  5. Håller med Marie-Anne där...räcker o hålla sig till din blogg så får man bra rapportering!
    Med tanke på att turistnäringen är en så stor källa för Thailand så är det väl ändå tur om man lyckas skydda Centrala BKK, men det är ändå en katastrof att så många fått fly undan o närmare 400 fått sätta livet till!
    Personligen fått många förfrågningar om hur vi vågar åka ner i dec & att vi dessutom ska stanna i BKK några dagar, hade jag kunnat hade jag åkt ner för 2 v sen oxå om så varit o ställt mig i ett shelterkök eller packat sandsäckar!

    SvaraRadera
  6. Göte och "anonym", tack.

    Doris, Moa är bra - länk till henne hittar ni under thailandslänkar.

    Marie-Anne. Tycker du ska läsa flera...

    Dorwaldin - tjohej!

    Mimi, vidhåller nog att man bör läsa fler, och nyheterna. Problemet är Bangkokfokus. Allt handlar om det finns några cm vatten i Bangkok. Vem bryr sig, miljoner har drabbats av en katastrof. Jag sk*ter högaktligen i om Khao San är torrt eller inte.

    SvaraRadera
  7. Det var ju först nu mot slutet av veckan när centrala BKK började hotas som man överhuvud taget började ta upp det på nyheterna här hemma, tidigare har de bara nämnt det någon enstaka gång o som hastigast!
    Jag kommer forts läsa andra bloggar o annan info samt chatta med div folk i Thailand men du skriver väldigt bra!

    SvaraRadera
  8. Tack för bra rapportering ifrån din del av världen. Jag hoppas att situationen lättar snart. Det är svårt att föreställa sig vilka svårigheter som man möts av i ett vattendrabbat område. Som du nämner så kommer inte transporter fram som de ska och även om det inte verkar så farligt på bild så är det en helt annan situation för de som bor på plats.

    Jag befinner mig ju långt ifrån Thailand men vi har våra översvämningar i perioder hos oss också.

    Hälsningar ifrån Bahamas

    SvaraRadera
  9. Bahamas! Wow, du måste vara min mest exotiska kommentator Carola :D Dit vill jag åka också någon gång!

    SvaraRadera