fredag, juni 11, 2010

Olycksfågeln Ging

"Stackars groda", tänkte Ging där han stod vid kanten av en tom pool. "Den måste jag flytta till ett bättre ställe" funderade han vidare, hämtade den långa håven och fiskade upp grodan. Sedan hoppade han själv uppåt, med håven i stadigt tag, för att hiva iväg grodan till ett bättre ställe. Grodan mår säkert bra, Ging mår sämre.

Han landade fel och föll handlöst PÅ poolkanten med bröstet före. Resultat: 3 brutna revben och punkterad, blödande lungsäck. Han fick ligga på sjukhus i åtta nätter med slang i bröstet för att dränera lungsäcken. Han har haft infernaliskt ont stackarn. Nu är han hemma igen och igår visade röntgenbilderna att lungsäcken ser bra ut och även hålet efter slangen läker bra, så nu kan vi pusta ut lite. Han får dock inte göra mycket ett tag framåt, men han kan inte göra så mycket heller. Revbensbrott tar på krafterna. Det tar lång tid att läka och det gör ont under tiden.

Det vore trevligt om Ging kunde få må bra en lågsäsong, ifjol fick han en elak lunginflammation som han medicinerades för i sju månader. Revbensbrottet kommer förhoppningsvis läka ihop snabbare än
än så, men det blir väldigt lite trummande ett tag framöver. Det är synd om Ging!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

20 kommentarer:

  1. Aj aj, det där lät inte roligt alls. Hälsa honom och jag hoppas han repar sig snart.

    SvaraRadera
  2. Aj,, Det låter mindre bra! Hoppas han kryar på sig och får vara smärt fri..

    SvaraRadera
  3. Ja det ÄR synd om Ging! Han som bara skulle vara snäll och omtänksam mot grodan! Kram till honom från mig!

    SvaraRadera
  4. Stackars Ging...jag sänder tusen goda tankar till honom! Han måste ha ett stort och gott hjärta som tänker på djurens bästa...även om det "bara" är en liten groda!
    Hälsa från mig....

    SvaraRadera
  5. Men stackarn! Oj, oj, tänk om grodan visste och förstod.

    Hälsa krya på dig från mig också. Jag åker förbi en restaurang varje morgon som heter Ging. Borde ta kort och visa! Än har jag inte ätit där, men det ser inbjudande ut.

    SvaraRadera
  6. Vilken otur. Hälsa att han ska ha det bra och bli frisk och hoppa hit till Sverige istället. Skulle vara trevligt att dricka lite öl och snacka lite skit med er. Ha en underbar sommar så gott det går.
    Kramar i massor till er från mig och alla mina djur.
    :-) Helena

    SvaraRadera
  7. Nej, men stackarn! Tur för grodan liksom, men kanske inte riktigt värt det...!? Hoppas att han snart blir bättre!

    SvaraRadera
  8. Brutna revben är joggen ingen lek, men skönt att det går åt rätt håll även om det kommer att innebära smärta, tid och uthållighet. Nu borde ju Ging ha fyllt "oturs-kvoten" för ett bra tag framöver... alltså kan det bara bli bättre! Krama honom inte för det gör nog jäkligt ont men hälsa honom så hjärtinnerligt!

    PS. Vilken bild, jösses, med den konstruktionen av paraply kan det bara gå neråt! DS.

    SvaraRadera
  9. Vilket elände och jag vet exakt hur det känns. 3 brutna revben och en punkterad lungsäck här också men det var för 14 år sedan efter en båttur som gick galet. Kan säga att det snabbt blir ok men jag kan fortfarande känna av det lite grann om det är riktigt kallt ute, det problemet slipper ju Ging : )
    Hälsa att han kryar på sig!
    /Håkan

    SvaraRadera
  10. Norrbaggen, han hälsar och undrar om du trivs i Chiang Mai?

    Katarina, Ja bättre idé kunde grodhopparen fått ;-)

    Marie-Anne, Det ÄR det!

    Monica, hälsar gärna om jag bara visste vem du är... Fast kan hälsa ändå!

    Matilda - klart du måste äta hos Ging! Ta en bild år mig!

    Helena, Ja det skulle varit trevligt att ha en pubkväll med dig i Sthlm. Vi får ta det nästa år.

    Freedom, grodan tyckte kanske det var värt det, men jag tror nog den lyckats ta sig upp utan Ging-assistans också...

    Hannele, hans oturskvot borde vara rejält fylld med tanke på det senaste året! Bilden plockade jag på nätet och glömde bort kolla adressen till var den fanns, så vet inte varför grodan har sånt snyggt och obrukbart paraply!

    Håkan, det låter bra! Ju kortare konvalecens desto bättre. Frågan är hur lång tid det tar att få igång trummandet, de rörelserna är inte såååå lätta i dagsläget... men frysa behöver han iaf inte göra ;-)

    SvaraRadera
  11. Det gör ont i hela kroppen bara av att läsa om denna övning av en genuin första hjälpen. Stackars, stackars Ging! Kram S

    SvaraRadera
  12. Det gör ont i hela kroppen att tänka på din kropp! Stackars stackars Susanna! Kram!

    SvaraRadera
  13. Tacken för att han skulle vara snäll och hjälpa en annan varelse. Hälsa så mycket till stackars Ging och var rädda om er, kram!

    SvaraRadera
  14. Oj, oj stackars Ging, att ha sådan otur efter en sådan heroiskt insats var ju ingen hit precis. Skönt ändå att skadorna verkar läka som de ska. Även om han är otursdrabbad när det gäller det fysiska slaget har han vad jag förstår tur i kärlek och det hjälper mycket på vägen till att bli frisk igen.

    SvaraRadera
  15. Vilken jäkla otur.



    Hoppas att läkningen går bra

    SvaraRadera
  16. Åsa, det vet du, Kram!

    Annika, hahaha - nu smörade du bra ;-)

    Thaikalle, ta varning, hoppa inte när du är ute och räddar djur ;-)

    Ging läker bra och väldigt snabbt! Mycket piggare redan.

    SvaraRadera
  17. Vad skönt att höra att Ging mår bättre. Hoppas att han fortsätter att ha medlidande för djur trots denna fatala olycka!

    SvaraRadera
  18. Lotta, djurräddaren Ging stoppas inte av några revbensbrott ;-)

    SvaraRadera
  19. Jag sällar mig till de övriga. "Stackars Ging, det gjorde nog ont"
    Kul att han redan är på bättringsvägen.
    Hoppas grodan åtminstone sa "kvack"
    tack på grodspråk, när den fick en flygtur.
    Min svåger sade: "Det finns alltid någon som har det värre" om det kan vara någon tröst.

    SvaraRadera
  20. Pelle, det finns massor som har det värre. Fast just när det smärtar brukar det sällan trösta. Men å andra sidan hade han kunnat ramla med nacken i kanten också... så vi får va glada att det var revbenen som gick.

    Grodan kvackade säkert!

    SvaraRadera