måndag, december 01, 2008

PAD nära sitt mål


Med en militär som inte lyder order och en polis som är rädd för allmänheten så har snart PAD nått sitt mål.

Därmed finns en ny standard på hur man kan och får göra i den så kallade demokratin Thailand. Om ni inte är nöjda med valutgången, demonstrera, skrik, ockupera, slå sönder allt som kommer i er väg, misshandla - även till döds - det är helt okej... ni har rätt att göra vad f-n som helst - om ni sitter på rätt plats i den thailändska hierarkin och stöttas av de Stora och Mäktiga i landet.

Det märkligaste med denna situation är att PAD hjälper till att stärka Thaksins position som ledare, trots att han är på rymmen från ett fängelstraff för korruption. Han är (enligt uppgift) just nu på Koh Kong, en ö i Kambodja nära thailändska gränsen. Här kan du läsa en intervju Thaksin gav medan han var i Dubai.

Det är väl ingen av er som tror att de rödklädda skulle komma undan med samma våldsamma strategi? Det är väl ingen som längre tror att det handlar om Thaksin, korrumperade regeringspolitiker eller ens demokrati? Det handlar om pengar och makt.


Imorgon sammanträder grundlags-domstolen. Dom kommer, rätt eller orätt, med största sannolikhet att upplösa regeringspartiet PPP och vi får nyval igen. Om PPP inte finns att rösta på kommer det säkert att poppa upp ett nytt parti med käckt namn, och åter igen kommer den stora majoriteten att rösta på detta parti. Sen står vi där igen...

God Natt Thailand - trots att det är God Morgon!


11 kommentarer:

  1. Ja vi får nog vänja oss vid att sånt här händer ibland. Hoppas att det värsta snart är över för den här gången!

    SvaraRadera
  2. Klockrent! Tack för att du skriver det vi andra tänker.
    Mvh En svensk man i Issan

    SvaraRadera
  3. Hej, vad snabb du var att länka till mig nu då. :)

    Du måste ju nästan ha gjort det innan jag hann publicera.

    Ska försöka blogga lite mer nu. Tror jag har tid. Detta som händer är ju inte direkt bra för exporten... så jag har inte så mycket att göra för tillfället. Det är oroligt tyst från kunder runt om i världen för tillfället.

    Nytt parti. Det har de ju redan bildat. Kommer just nu inte ihåg vad det heter, men de bildade det ju redan för någon eller några månader sedan.

    Ett nytt val kommer förresten inte att lösa någonting alls. Tror inte jag i alla fall. Det blir ju bara tillbaka till ruta ett igen.

    SvaraRadera
  4. Långrygg, jag vill inte vänja mig :-(

    Tack "En svensk man i Isaan".

    Guava, jag är snabbare än blixten ;-) Jag har väntat på din återkomst på nätet - och Googles prenumerationsservice ÄR snabb.Vad heter det nya partiet då? Thailändare älskar folket? Folket älskar sitt land? Ris åt alla?

    Jag tror inte heller nyval löser något över huvud taget.

    Välkommen tillbaka Guava!

    SvaraRadera
  5. Känn tråkigt för oss alla som sitter hemma och biter på naglarna om våra flighter går eller inte

    Vi är 17 st som skall ner den 12:e och alla kommer med olika funderingar - jobbigt !

    Tack Malee att du håller oss uppdaterade !

    /Berndt

    SvaraRadera
  6. Hej hej!

    Tack för att du bloggar om vad som händer! Det känns som att jag får mer info av det jag kan läsa hos dig än vad jag får av de svenska tidningarna.

    Ska eg åka på onsdag men det blir väl knappast av!

    Heléne

    SvaraRadera
  7. Berndt: 12:e tror jag detta är över för denna gång.

    Helene: De har ju börjat använda U-Tapao så om ni är bokade med någon som använder den (SAS, Thai o några flera) kommer ni iväg. Om inte, nääää - sorry men Suvarnabhumi kommer inte vara redo för trafik på onsdag även om de skulle marschera ut idag. Vilket jag tvivlar starkt på...

    SvaraRadera
  8. Hej igen!
    Tyvärr är vi inte bokade med ngn av de bolagen.
    Vi har bokat med Qatar. De öppnar kontoret här klockan 09.00 och då ska jag bosätta mig i telefon.
    Känns inte roligt när man sparat och planerat i ett år och ännu mindre skoj att se 3 små pojkars min när de inte får åka.
    Bara vi kommer ned till Phuket så.. =)
    Kanske låter ego av mig att jag ff vill ned och ha semester men men..

    SvaraRadera
  9. Quatar, jaaru... hoppas ni kommer iväg. Det är väl svårt att skjuta upp resan förmodar jag? De kanske kan routa om er genom Kuala Lumpur? Det är ju tyvärr inte bara Thailand som är kaotiskt - vi har tragedin i Indien där många måste flygas ut också.

    Självklart vill man resa när man ställt in sig på det, om någon är självisk så är det PAD!

    SvaraRadera
  10. Hej igen!

    Det verkar lösa sig! Vi flyger via Singapore och sen till Phuket.
    Nu får vi flyga på söndag och stanna en natt i Singapore men vad gör man inte? =D
    Nu sitter jag och förösker ringa till AirAsia för att boka om de biljetterna vi hade från Bangkok..
    Återstår att se om jag får tag på dem.

    Hälsningar från en jätteglad
    Helene

    SvaraRadera
  11. Singapore är kul... man får uppleva nya saker tack vare eller på grund av PAD, neroende av hur man ser på saken ;-)

    Skönt ni kommer iväg - ha en bra semester!

    SvaraRadera