tisdag, december 02, 2008

Attacker och domlsut

Don Muang attackerades vid midnatt igår, ett dödsfall, 22 skadade. Det var ännu en M-79-granat som enligt vittnen avfyrades från expressvägen till flygplatsen. Varifrån kommer alla granater? På vår minibutik finns dom inte i sortimentet i alla fall.

Högsta domstolen har bekräftat att de kommer att avge ett beslut om röstfrusk-frågan redan idag. Deras session har startat efter en del turbulens, de röda blockerade ingången och förhandlingen flyttades till en annan domstol. SvD skriver om det.

Utanför demonstrerar de röda med bland annat begravningskransar då de säger att idag kommer rättvisan att begravas. Jag tvivlar inte en sekund på att åtminstone PPP kommer att fällas (tre partier är åtalade). Det betyder inte per automatik nyval. Hur det funkar har jag fortfarande inte grepp om, d
et handlar om matematik, hur många som krävs för att styra. Jag förklarar när jag fattar! PPP partners i koalitionsregeringen har lovat att fortsätta stödja PPP och inte ingå allians med demokraterna. Premiärministern har redan uppmanat de sina att registrera sig i deras nya parti Puea Thai.

I förhandlingarna med PAD sägs det att ledarna kräver total immunitet, precis som militären såg till att få efter kuppen. Om dom får genom det får det thailändska folket betala priset för deras utomparlamentariska, våldsamma demonstrationer. Tillåt det inte!

Du som är på väg ner, kontakta ditt flygbolag och hör vilka deras planer är. Vi ser just nu en dramatisk ökning av flygtrafiken på Phuket, flygplatsen är stor nog för internationell trafik. Även Chiang Mai tar hand om en del internationell trafik.

På U-Tapao är det myckt folk och mycket kaotiskt. Nu beräknas 350 000 människor sitta fast i landet.
 
Jag har lånat bilden från Phuket Gazette. Den visar Phukets flygplats.

3 kommentarer:

  1. Hej Maleé,
    Vi är nu hemma efter en resa på 32 timmar. Uppe totalt 50 timmar innan man kunde knoppa in i egna bingen! Flygplatsen U-Tapao och incheckningen på Hotel Centare vid Central World rätt kaotiska. Vi kom i alla fall hem!
    Kan bara säga att det hjälper att vara aktiv, jag ringde Thai Airways och låg på allt vad jag kunde och nu är vi hemma....
    Hoppas för alla strandade därnere att det snart löser sig. Vi var två dagar försenade men vi har ju eget hus att vara i så vi tillhör det lyckligt lottade i denna sörja.

    SvaraRadera
  2. Lotta, kul att du ville rapportera. Jag är mycket glad att jag inte är på väg hem just nu... Skulle tro det var skönt att komma hem den här gången va?!

    SvaraRadera
  3. Jo, det var skönt, men jag längtar redan tillbaka, kaos eller inte. En gång förälskad i Thailand alltid förälskad, spelar ingen roll vad de gör verkar det som....

    SvaraRadera