måndag, januari 29, 2007

Vilken bra helg!

Inte förrän klockan tre på söndag eftermiddag kom Ging hem. Han fick vänta på bussen i över två timmar. Gissa om han var glad att bilen var okej! Vi började helgen på bygget, senare på kvällen var det dags att säga adjö till Janne och Helena - våra "valpvänner". Det var en mycket trevlig tillställning med massar av god mat, god dryck och pratsamma, glada människor.

Vi fick ett toppentips på kalaset. En man har haft sina hundar i en hundskola i två månader här på Phuket. Hans hundar är mycket väldresserade och harmoniska.
Man får inte vara med sin hund medans den skolas - så dit ska Panda få åka på semester är vi är i Sverige! Dom lär inte bara ut lydnad, utan även smarta grejer som att aldrig ta mat från okända människor. Det händer tyvärr titt som tätt att muslimer som inte gillar hundar ger dom förgiftat kött.

I morse stålsatte vi oss inför ännu en lång dag på immigrationskontoret. Mitt visum skulle kollas - och jag skulle få åtminstone en månad till. När vi kom vinkade en tjej fram mig direkt och började stämpla. Jag blev lite förvirrad: "ska jag inte skriva några papper? Vill ni inte prata med maken?" Ging var ute med Panda. Tjejen säger: "jag känner igen dig - maken din också. Nej, vi behöver inga fler papper, det är gratis och nästa gång vi vill se dig är åttonde oktober"

Jag fick åtta månader - utan minsta problem! Hon till och med önskade mig lycka till när jag gick. Nu har vi flyt med byråkratin.

Panda fick på hemvägen sin första spruta, han var så duktig! Om några veckor ska han få ett datachip i örat.

11 kommentarer:

  1. Hej!
    Har du någon e-mailadress jag kan nå dej på?

    SvaraRadera
  2. Ni verkar ha det bra skönt i Phuket. Jag undrar ibland om Bangkok var ett straff för gamla synder...

    SvaraRadera
  3. Ja, det är så skönt så! Så hur är det med karman Nille? :-) Du kanske ska försöka få tag på automat-munkarna, haha... Fråga Ging som är bangkokfödd. Han skulle se det som ett straff om han var tvungen att bo i BKK numer.

    SvaraRadera
  4. Skönt att se att någons helg varit bra!

    Ska väl inte klaga iofs, det börjar återgå till normalitet här på min sida också.

    Grattis till visumförlängningen, jag har ju tvingats till att göra detsamma nu. Fick 60 dagar till att börja med, men det ska nog bli ett år snart. Fattas lite inkomstuppgifter för frugan bara...

    Glöm inte bort 90-dagarsuppvisningen nu bara. Även om du har uppehållstillstånd fram till oktober så måste du anmäla din adress varje 90 dagar.

    Vi har också en hund som heter Panda förresten... hehe.

    SvaraRadera
  5. Just nu är det inget vidare med karman. Alldeles för mycket som snurrar. Lat som jag är funderar jag på att söka upp ljudslingan över internet till att börja med...

    SvaraRadera
  6. Guava: jo vet, det gäller bara att komma ihåg det oxå. tack för påminnelsen! Har ni en Panda oxå! Va kul - är han lika pigg (läs: galen) som vår?

    Nille: lathet ger ingen bra karma juuuuuu!

    SvaraRadera
  7. Vår Panda är totalt vansinnigt tokig. (pigg...) Nu har hon kommit på att det går alldeles utmärkt att krypa under vårt staket, så det gör hon varenda gång hon ser mig på vår sida.

    Egentligen är hon lite för stor för att komma under, men med lite trixande och stånkande och stönande går det bra. Än har hon inte fastnat iaf...

    Det är egentligen inte vår hund, utan lillasyrrans, men hon har fattat tycke för mig (hunden alltså, inte syrran) och är hellre på vår sida staketet än på sin egen.

    SvaraRadera
  8. Jag tror lillsyrran gillar dig oxå .-)

    Hundnamnet Panda kanske har samma karma som namnet Emil bland pojkar. Det finns en del att leva upp till för folk och fä med dessa namn? Vår Panda har inatt hittat min internetdosa till banken - ren tur att den fortfarande funkar etter hans tuggterapi, puh!

    SvaraRadera
  9. Har du kollat saldot?

    SvaraRadera
  10. Det finns lite låsta pengar... Tydligen har han handlat på "vov - tuggben åt alla" och beställt en cd med Pet Shop Boys! :-) ;-)

    SvaraRadera